راه های درمان کمروییذخیره مقاله با فرمت پی دی اف



کلیدواژه: خجالت ، کمرویی ، راه‌های درمان.
پرسش: چگونه مشکل خجالت و کمروئی را برطرف کنیم؟
پاسخ: تقویت خودپنداره‌ی مثبت و خودباوری ، عدم خودگویی جملات منفی، داشتن تبسم ، ابتکار عمل داشتن در رابطه با دیگران، عدم پاگیر شدن به آداب و رسوم ، صحبت تلفنی با دوستان، پیشقدمی در سلام کردن ، ملاقات با دیگران، برقراری ازتباط چشمی در هنگام ارتباط، شنونده فعال بودن از روش‌های برطرف نمودن صفت کمرویی است.


مقدمه

[ویرایش]

در هر جامعه‌ای درصد قابل توجهی از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، بدون آن‌که تمایل داشته باشند، ناخواسته خودشان ‌را در حصاری از کمرویی محبوس و زندانی می‌کنند و در نتیجه نمی‌توانند با دیگران رابطه صمیمی برقرار نمایند یا اگر هم با برخی افراد رابطه برقرار کنند رابطه‌شان بسیار محدود بوده و نمی‌توانند خودمانی شوند.
پس اصل وجود داشتن این حالت در شما جای تعجب و نگرانی نیست، آن‌چه مهم است و باید روی آن سرمایه‌گذاری نمایید بررسی علل و راه‌کارهای درمان آن است.

علل کمرویی و خجالتی بودن

[ویرایش]

کمرویی و خجالتی بودن یک پدیده پیچیده روانی اجتماعی است. کمرویی یک صفت یا از جمله ویژگی‌ها و صفات رفتاری است که صرفاً ارثی نیست بیشتر متأثر از روابط نادرست بین فردی و سازش نایافتگی‌های اجتماعی در مراحل اولیه رشد، در خانه و مدرسه پدیدار می‌گردد.
[۱] غلامعلی افروز، روان‌شناسی کمرویی و روش‌های درمان، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۴، ص۲۶.
محیط خانواده و تجارب اولیه‌ کودک به خصوص در سنین دبستانی و سال‌های آغازین مدرسه، اصلی‌ترین نقش را در شکل‌گیری شخصیت کودک دارد،
[۲] غلامعلی افروز، روان‌شناسی کمرویی و روش‌های درمان، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۴، ص۲۶.
در این دوران الگوهای رفتاری بزرگسالان به ویژه والدین، میزان ارتباط عاطفی آنان با فرزندان، بیش‌ترین تأثیر را در رشد مطلوب اجتماعی و یا پدیدآیی اضطراب و کمرویی می‌تواند داشته باشد.

روش‌های درمان کمرویی و خجالتی بودن

[ویرایش]

مؤثرترین روش‌های درمان کمرویی و خجالتی بودن عبارتند از:

← تقویت خودپنداری مثبت و خودباوری


یعنی سعی کنید نگرش و دید مثبت نسبت به خود داشته باشید. جنبه‌های مثبت خود را بیش‌تر در نظر بگیرید. اگر فکر می‌کنید که در روابط اجتماعی و صمیمی شدن با دیگران ناتوان هستید، مطمئناً در قبال آن نقاط قوّتی نیز دارید، فهرستی از نقاط قوت خود تهیه نمایید و همیشه به دفعات به آن‌ها توجه کرده و آرام‌آرام سعی در تقویت آن داشته باشید.

← عدم خودگویی جملات منفی


واژه‌ها و جملات منفی؛ نظیر «من فرد ناتوانی هستم»، «نمی‌توانم با دیگران رابطه صمیمی برقرار کنم» و... را هرگز بر زبان نیاورید. بعد از این سعی کنید این جملات را تکرار کنید. «من می‌توانم فرد موّفقی باشم»، «من می‌توانم دوستان خوبی داشته باشم و رابطه صمیمانه با آن‌ها برقرار کنم. این جملات را دایم تکرار کنید، حتی در مواقعی که در جمع دوستان هستید. این جملات در ذهن خود مرور کنید.

← تبسم


همیشه و به خصوص در مواقعی که در جمع دوستان هستید؛ تبسمی بر لب داشته باشید! لبخند زدن و متبسم بودن باعث آرامش درونی و بهبود روابط اجتماعی شما می‌شود.

← ابتکار عمل داشتن در رابطه با دیگران


سعی کنید در برقراری ارتباط با دیگران ابتکار عمل را به دست بگیرید. هنگامی که در جمع دوستان هستید، سؤالی بپرسید، نظر خود را راجع به موضوعی ابراز نمایید، احوال آن‌ها را جویا شوید و...

← عدم پاگیر شدن به آداب و رسوم


کوشش کنید که بیش از حدّ گرفتار آداب و رسوم و تعارف و تکلّف نباشید و این البته به تمرین‌های اولیه نیازمند است. قدم ابتدائی را بردارید. آداب و رسومی که به روشنی بی‌محتوی بوده و دست و پاگیر هستند را کنار بگذارید و آرام‌آرام به سراغ بقیه این نوع آداب بروید. بسیار راحت و ساده و بی‌تکلیف با دیگران ارتباط برقرار کنید. از کلمات و جملات ویژه که از گفتن آن‌ها احساس خجالت می‌کنید، جداً پرهیز کنید.

← صحبت تلفنی


اگر در برخوردهای مستقیم و رو در رو با دیگران احساس خجالت می‌کنید و نمی‌توانید نظرات خود را به خوبی بیان کنید، با دوستان‌تان تلفنی صحبت کنید.

← پیشقدمی در سلام کردن


سعی کنید همیشه ظاهر ساده و آراسته داشته، در سلام کردن به دیگران پیشقدم باشید. با افراد غریبه در مغازه، اتوبوس، کتابخانه، پارک و... صحبت کنید. و شما خود در برقراری ارتباط و شروع صحبت با دیگران، با رعایت ادب و کلمات و رفتار مطلوب اجتماعی پیشگام باشید.

← ملاقات با دیگران


با اشخاص مختلف، اعم از کوچک و بزرگسال وقت ملاقات بگذارید، سعی کنید برای هر ملاقات چیزی برای گفتن یا نشان داشته باشید. مثلاً می‌توانید برای این کار کتاب و مجله‌ای جدیدی را بخوانید و اطلاعات خودتان را بیش‌تر کنید. در امور سیاسی و اقتصادی جامعه، معلومات بیش‌تری کسب کنید، خاطرات و تجارب جالب خود را مرور کنید و برای بازگویی آن‌ها در جمع دوستان‌تان آمادگی داشته باشید. در این صورت هم دوستان تازه‌ای پیدا می‌کنید و هم احساس خجالت و کمرویی شما از بین می‌رود.

← برقراری ازتباط چشمی در ارتباط


همیشه با مقدمه‌ای کوتاه و جالب صحبت خویش را آغاز کنید، و ارتباط چشمی‌تان را حین سخن گفتن به‌طور کاملاً واقعی با دوستان خود، حفظ کنید.

← شنونده فعال بودن


به هنگام گوش دادن به سخنان طرف مقابل، سعی کنید همواره شنونده فعالی باشید و با دقت کامل به صحبت‌های وی گوش دهید. به هنگام لزوم سؤالاتی مطرح کنید، و درباره دیدگاه‌های گوینده اظهار نظر کنید و توضیح بیش‌تری بخواهید.
[۳] برای مطالعه بیشتر در مورد روش‌های درمان کمرویی و خجالتی بودن مراجعه کنید به:پُل زاکو، غلبه بر کمرویی، ترجمه بنی احمد، انتشارات ققنوس، چاپ سوم، ۱۳۸۰.

به کارگیری روش‌های یاد شده قطعاً در تقویت اعتماد به نفس و ایجاد روابط سالم و صمیمی با دیگران مؤثر است، سعی کنید این اصول را رعایت نمایید.

پانویس

[ویرایش]
 
۱. غلامعلی افروز، روان‌شناسی کمرویی و روش‌های درمان، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۴، ص۲۶.
۲. غلامعلی افروز، روان‌شناسی کمرویی و روش‌های درمان، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۴، ص۲۶.
۳. برای مطالعه بیشتر در مورد روش‌های درمان کمرویی و خجالتی بودن مراجعه کنید به:پُل زاکو، غلبه بر کمرویی، ترجمه بنی احمد، انتشارات ققنوس، چاپ سوم، ۱۳۸۰.


منبع

[ویرایش]

سایت اندیشه قم.    


رده‌های این صفحه : روانشناسی | مشاوره




جعبه ابزار
جعبه‌ابزار